Első LP-jük, a Starspawn jó értelemben bolygatta meg a death metal szcénát, hiszen mert más lenni, valamint kipróbált olyan dolgokat, amely elsőre talán furcsának hathat, de hosszú távon új utakat jelölhet ki az adott műfajnak. Gondoljunk csak a Death-re, és külön az alkotó-mastermind-ra, Chuck Schuldiner-re, aki kriptaszagú, sötét gore témákkal pakolta tele az azóta műfaji alfa-omegának tekintett Scream Bloody Gore debüt-albumot, ám mégis minden évben, újra- és újra felülmúlta önmagát, és jelölt ki friss, feltérképezetlen utakat – a késői években egészen mesteri, máig felülmúlhatatlan anyagokat hozott össze, és a Human – Individual Thought Patterns – Symbolic – The Sound of Perseverance négyes olyan legendás, hibátlan albumsorozat, amelynek minden egyes darabja egy hivatkozási pont a gondolkodó, alkotó, intelligens underground formációk számára. Sajnos Chuck tragédiája, 2001-ben bekövetkezett halála megrázta a metal-közösséget, de észrevehető, hogy többen folyamatosan visszanyúlnak hagyatékához, és nem véletlen, hogy jelen években is az extrémebb, befelé forduló, sötétebb zenei irányzatok mutatkoznak meg teljes erejükben, és észrevehetően építkeznek, vagy hatnak egymásra.
A Blood Incantation azonban, mint korábban hivatkoztam, nem kizárólag elvegyíti a különböző külsős elemeket, hanem direkten idéznek meg, vagy próbálkoznak teljesen az előzőektől elütő, elsőre idegennek ható, papírformát felrúgó hangzásvilágokkal. Azonban, ha vannak is, akik elpártolnak egy-egy szerkezeti változtatás, vagy furcsaság hallatán, én üdvözlöm mindezt, pláne ha kreatív megoldásról van szó. Ugyan több alternatíva felsorolható, de a leghasonlóbb példa talán a Wolves in the Throne Room 2014-es Celestite c. lemeze, amikor azelőtt 4 black metal alapvetést leszállítva, hirtelen teljesen minimálisra vetkőztetett, ambient albumot adtak ki, az addigi rajongóik teljes megdöbbenésére.
Na most, aki hallgatta a korábbi Wolves lemezeket, az tudhatta, hogy a zenéjükre jellemző sötét paletta, amelyre festettek, mindig is az ambient alapokból nőtt ki: Brian Eno 70-es évekbeli megoldásait áztatták át szurokfeketébe, majd azt követően húztak rá egy black metal stílusjegyekkel azonos, katarzist kereső, ám végtelenül magányos, útkereső, disszonáns zenei/képi halmazt. Hasonlóan érzek most jelen tárgyunknál, a denveri székhelyű, szinte lassan már kult-státuszt elérő négyesnél, a Blood Incantationnél, akiknél egyszerűen nem tudhatod, mit várj, mi következik – de ha megfog egy aprócska részlet, onnan kitárulkozó, kalandozó, gazdag instrumentális témákkal aláfestett transzcendens élményt kapsz – legyen szó még a legelszálltabb, legnehezebben befogadható megjelenéseikkel kapcsolatban is.
És hogy miért fontos megemlítenem, valahol pedig kiemelnem a harmadikként jegyzett, de mégis mostohán kezelt, máig kérdéseket felvető lemezüket, a Timewave Zerot? Mert az új lemez, az Absolute Elsewhere nem készülhetett volna el nélküle. Hiába folytatja a felszínen a Starspawn, és a Hidden History of the Human Race által megkezdett ösvényt – maguk a felütések, a megdöbbentő és roppant erős áttűnések (gondolok itt például a technical death-ből ambientbe váltásra, és a Tangerine Dream szó-szerinti megidézésére) jóval inkább kölcsönöznek karaktert a harmadik, egyben talán legerősebb produktumuknak.
A jelen időben formálódó kiszámíthatatlan
Azért harmadik, mert a Timewave Zerot azóta nem sorlemezként jegyzik, hanem kikacsintásként – egy mellékvágányra helyezett mestermű véleményem szerint, ami talán nem hat ki végtelen időkre, de hogy részben meghatározza nem csak az anyazenekar, hanem a prog. death-ben jelenleg alkotó zenekarok többségét, az tagadhatatlan. Azóta több mesteri hasonló project-nél (An Abstract Illusion, Pyrrhon, Ad Nauseam) érezhető, hogy olyan hangulatok szövik át az összképet, ami korábban elképzelhetetlen volt – és ha nem is a Blood Incantation 2021-es, mellékes megjelenése tette őket megkerülhetetlenné – de mindenképp bátorító hatással volt rájuk. Így pedig, ha a lehető legelvetemültebb, elképzelhetetlenebb, de mégis kreatív ötletekkel vegyíted a korábban szigorú szabályokat betartató, lefektetett alapokon növekedő stílusirányzatokat, akkor az felemelheti, egyetemessé teheti az adott szub-zsánert. Ami pedig jelenleg történik a black/death metal emelkedett területein, az egyszerűen egy új szint. Teszik ezt úgy, hogy tisztelegnek, és visszautalnak a rendszerében még egészen más, de mégis erényeket érdemlő kezdetekhez.
Miután pedig mélyére ásunk, és felfedezzük mindezeknek hátterét, a jelen időben formálódó, titokzatos, kissé ijesztő, kiszámíthatatlan, mindennapi jövőkép zavaros érzetét, akkor egyre inkább megértjük a létjogosultságát ezen zenekaroknak.
A Blood Incantation az Absolute Elsewhere-re eljutott a teljes (ám mégis rendezett) káoszhoz és őrülethez, annak gyönyörű teljében, ahogy mostanában csak a Krallice zenekar képes átadni mindezt. Ellentmondásos módon, pontosan azoknál a részleteknél érzel biztonságot, és talajt a lábad alatt, amikor a pőre, nyers, brutális témák követik egymást, hiszen ez a death metal eddigi sajátja – ám valami borzongatóan szép történik olyankor, amikor egyik pillanatról a másikra elveszik a düh, és marad a nyugalom, ám nevezném ezt inkább kétségbeesésnek. Kételybe lök, gondolkodásra késztet, szembefordít eddig látatlan, feldolgozatlan traumákkal, hogy a következő fősodor érkeztekor már nyitott légy az eljövendő absztrakt, elsőre nem várt képekre, víziókra.
Opeth-i zseni
Itt érdemes foglalkoznunk a lemez felépítésével. A zenekar többször is felvonásokban gondolkodott. Általában időt hagynak egy-egy szerzemény kibontására, ezért nem ritka, hogy egyazon tétel több alfejezetben kerül fel a lemezeikre, vagy paragrafusokhoz hasonló szerkezetet kap, mintha egy külön bekezdést jelölnének egy irodalmi alapban. A megjelenéseik nem csaponganak, egészen fókuszáltak – és hiába a disszonáns külső, belül szinte minden átgondolt, felépített, és meghatározott.
Az új anyag két részre osztható, a The Stargate, és a The Message bekezdésekre, azon belül pedig Tablet I, II, III néven jelölik ki a benső határvonalakat. Mindez az egészen minimalista felfogás ugyancsak a korai ambient művészekre volt jellemző: Brian Eno, aki később David Bowie és a U2 producere is volt, saját lemezein egyfajta benső felfogásban dolgozott, szembemenve a hagyományos dalstruktúrával, és úgymond „elvárt” alapokkal. A fizikai és nem valós helyek (átmeneti és külső világok, álomszerű utazások), melyek inspirálták, mind a benső eszmevilágot, valamint az elmét tisztították meg, és egyfajta testen kívüli állapotba juttatták a végső zeneművet átélő hallgatót. Eno mellett megemlíthető Klaus Schulze, és korábbi zenekara, a fent hivatkozott Tangerine Dream is, melynek tagja, Thorsten Quaeschning a The Stargate második részletében vendégszerepel is az Absolute Elsewhere-n.
Ezen kiindulópontokból, a prog. death metal olykor Opeth-i zsenijét is megidézve áll össze a jelen, és az új Blood Incantation album. Mi annyi éven át külön-külön hangzásokban volt felfedezhető, az most elénk tárul egy egészen páratlan kivitelezésben, összefonódva. És persze van rá példa másoknál, amikor nem mindig működik egy ehhez hasonló házasítás, de ami ezen a lemezen történik, az egyszerűen megtisztít – emellett úgy gondolom, valamilyen szinten az ambientnek is utat mutat, nem kizárólag az extrém zenei formációknak, és undergroundban kutatóknak. Megrendítő, ahogy a death metal 90-es évek eleji progressive színezete átszövődik a hetvenes évek tudatot tisztító ambient megközelítésével, és teszi ezt úgy, hogy megállja a helyét a modern-kori metal színtéren is, utat mutatva, nem pedig a múltban ragadva.
A Blood Incantation egészen hidegrázós helyeken kutat, izgalmat és váratlant ötvözve – de nem lehetünk abban sem biztosak, hogy a következő állomáson jelen tárgyunk lesz a kiindulási pont. Talán valami egészen máshoz nyúlnak, újra. Valahol nem is metal együttes ők, hanem a metal tulajdonságaiba, külsőségeibe forgatják bele a meditatív, átszellemült elemeket – nem ők az elsők, akik ilyesmivel próbálkoznak, de ehhez hasonló csomagolásban talán kevés alkalommal kaptuk. Ha a műfaj mindig is vonzott, de talán kicsit érdekesebbre vágysz és befogadó vagy a kísérletivel, a néhol brutálisan letaglózóval, de olykor kaotikusan, és különösen mással szemben, akkor az Absolute Elsewhere-t első körben ajánlom.
Den
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.